Powrót kalisteniki na sportowe salony

Kalistenika należy do jednego z najstarszych i najszlachetniejszych sportów – jej początki można znaleźć już w Starożytnej Grecji, gdzie stanowiła główną formę aktywności fizycznej wśród greckich lekkoatletów oraz żołnierzy wykonujących codzienne treningi. Jednak wraz z zakończeniem okresu starożytnego, kalistenika zniknęła na długie wieki, aby znów pojawić się na przełomie XIX i XX wieku, gdzie pełniła istotną rolę w treningu kulturystów i zaczęła stanowić podstawę w ćwiczeniach gimnastycznych.

Długa historia sportu zwanego kalisteniką

Kalistenika jest aktywnością fizyczną, która w pełni opiera się na korzystaniu z możliwości własnego ciała. Ćwiczenia zawarte w jej zakresie obejmują wyłącznie te angażujące mięśnie i wagę naszego ciała. Toteż w zupełnie podstawowej jej formie nie uświadczymy ciężarów czy korzystania z maszyn do ćwiczeń. Do podstawowego treningu z zakresu kalisteniki należą przede wszystkim: pompki, przysiady, mostki, wznosy nóg, stanie na rękach oraz balansowanie i podciąganie się na drążku. Jest ona źródłem wielkiej siły, ponieważ w trakcie poszczególnych ćwiczeń angażujemy wszystkie mięśnie naszego ciała, a nie tylko poszczególne – jak ma to miejsce na siłowni. Dodatkowym jej atutem jest to, iż nie izoluje danych mięśni – jak maszyny treningowe – a sprawia, iż pracują one w pełnym zakresie.

Istota pierwotnej kalisteniki swoje początki ma w Starożytnej Grecji, gdzie była podstawowym treningiem gladiatorów oraz żołnierzy wyruszających na bitwę. Jest to trening siłowy, wspierający rozwój całego ciała – dlatego też trenujący ją sportowcy byli równomiernie umięśnieni oraz charakteryzowali się niezwykłą elastycznością, gibkością oraz świadomością własnego ciała. Słowo „kalistenika” wywodzi się z języka greckiego i faktycznie zawiera w sobie dwa człony, które oznaczają: „piękno” i „siłę”. Jednakże grupa ćwiczeń znana nam dzisiaj pod nazwą kalisteniki oparta jest w większej mierze na połączeniu treningu siłowego z gimnastyką, co swoje początki miało w wieku XIX, gdy pruski dowódca wojskowy (Friedrich Ludwig) opracował pierwszy profesjonalny sprzęt wykorzystywany w trakcie ćwiczeń kalistenicznych. To jest drążek, na którym dokonywać możemy wszelkiego rodzaju podciągnięć oraz obrotów oraz specjalistyczne równoległe poręcze do dipów, czyli wyciskania w swobodnym zwisie pompek w powietrzu. Jednak wraz z nadejściem lat 50 i 60 XX wieku kalistenika zaczęła znowu powoli zanikać wypierana przez kluby sportowe odpowiedzialne za powstawanie coraz liczniejszych siłowni miejskich, które kusiły nie tylko ciężarami, ale i maszynami do ćwiczeń. Aktualnie, ten model ćwiczeń ponownie staje się popularny i wraca do łask.

Ogromne korzyści jakie daje trening kalisteniczny

Kalistenika jest niezmiernie wydajnym sportem z jeszcze jednego powodu. Mianowicie, do treningów nie potrzebujemy praktycznie żadnych dodatkowych przyrządów, a trenować możemy wszędzie. Od placów zabaw, przez siłownie zewnętrzne, aż po trening domowy. W domu, ćwiczenia oparte podciąganiu lub pompkach na podwyższeniu wykonać możemy dzięki wspieraniu się krzesłami, stołem czy taboretem. Jeśli mamy wystarczająco miejsca, możemy zakupić także poręcze do podciągania. Coraz bardziej popularny staje się także street workout – czyli sport oparty na kalistenice, wykorzystujący do jej stosowania wyłącznie przyrządy oraz urządzenia dostępne na dworze. Do głównych korzyści trenowania kalisteniki należą:

  • szybki i widoczny progres w postaci rozwoju masy mięśniowej oraz siły użytkowej
  • wykorzystywanie wszystkich mięśni znajdujących się w naszym ciele, nie tylko jednej grupy mięśniowej
  • zróżnicowane ćwiczenia i ich bardziej zaawansowane grupy, dzięki czemu możliwy jest nieustanny progres
  • szybki wzrost kondycji oraz siły, któremu nie towarzyszy nienaturalny przyrost mięśni – całe ciało staje się równomiernie umięśnione
  • niezwykłe korzyści zdrowotne i psychiczne: nasze samopoczucie staje się lepsze, mamy więcej energii, kontrola własnego ciała
  • nie narażają ścięgien w trakcie ćwiczeń

Kalistenika – podstawowe informacje, ćwiczenia i zalety tej metody

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *